Ukraina

Hjälppaket till Ukraina – skicka humanitär
hjälp utan kostnad till ukrainska folket

För oss är det en självklarhet att hjälpa människor som är utsatta genom att stötta och bidra med våra transport- och logistiktjänster. Nu erbjuder vi fri frakt för alla privatpersoner som vill skänka förnödenheter.

Ukrainska posten har vädjat om hjälp med förnödenheter till det ukrainska folket från andra postoperatörer i Europa. Det rådande kriget har gjort att distribution- och logistikflödena i landet ligger nere på många håll. Trots detta har Ukrposhta inga planer på att sluta utföra sitt viktiga samhällsuppdrag. Tvärtom vill de visa medborgarna och omvärlden att det ukrainska samhället fortfarande kämpar för sitt land och sina medborgare. De vill så långt det är möjligt kunna fortsätta sin verksamhet, trots pågående krig, och på de sätt de kan bidra till att underlätta vardagen för befolkningen inne i Ukraina. Därför har ukrainska posten tagit en aktiv roll i humanitär hjälp på plats.

Vi gör det därför möjligt att skicka paket med humanitär hjälp utan kostnad till uppsamlingsplatsen vid gränsen till Polen. Distributionen kommer gå till så att paket med förnödenheter lämnas in på ett av våra Företagscenter och transporteras sedan till en central i Polen. Därifrån kör ukrainska posten in hjälpen till medborgare som är kvar inne i Ukraina och har ett stort behov av hjälp.

För oss är det en självklarhet att hjälpa människor som är utsatta genom att stötta och bidra med våra transport- och logistiktjänster. Vi är stolta över att kunna bidra i denna svåra situation.

Så här går det till

• Privatpersoner kan skicka paket med förnödenheter på upp till 20 kg och med max storlek som en ”vanlig flyttkartong”. Max 2 paket per inlämningstillfälle.
  • Paketen lämnas in på något av våra Företagscenter och skickas till Ukraina utan kostnad. Det går inte att lämna in dessa paket hos ombud eller till lantbrevbäring.
  • Ukrainska posten har tillhandahållit en lista över de mest kritiska varorna för folket kvar inne i Ukraina, se lista längre ner.
  • På paketets utsida ska innehållet framgå för att underlätta sorteringen. Mer information på engelska finns på ukrainska postens webbsida.

Hitta ditt närmaste Företagscenter
Här hittar du ditt närmaste Företagscenter. Företagscenter har namn som börjar med ”PostNord”.

Vad ska du skicka?

• Mat
    - Konservburkar, t.ex. ravioli, tonfisk, köttfärssås, tomatsås, soppor, frukt och bärkonserver.
    - Snabbnudlar och annan torr pasta.
    - Kakor, energibars och choklad.
    - Te och kaffe.

• Barnmat
    Välling och gröt.
  • Mat till husdjur
  • Hushållsprodukter
    Hela och rena, t.ex. sovsäckar, kuddar, täcken, termiska muggar och soppåsar.
  • Hygienprodukter
    Nya produkter i obruten förpackning, t.ex. tandkräm, tandborstar, tvål, våtservetter och kvinnliga hygienprodukter.
  • Medicinprodukter
    T.ex. bandager, sterila kompresser och plåster.
  • Elektronik
    T.ex. powerbank*, batterier* och walkie-talkie.

Du får inte skicka

• färskvaror
  • vätskor som inte är i en konservburk
  • farligt gods.

*Powerbanks och batterier kan i vissa fall räknas som farligt gods. Hjälpsändningarna som går till Ukraina går dock i ett särskilt flöde varför powerbanks och batterier är tillåtna här.

Uppdaterad 2022-11-19 - KÖ